Gdynia Design Days 2021 (nagroda)

nazwa / imię

Gdynia Design Days 2021

autor / specjalizacja

Hardziej Studio

kategoria

Idea

edycja konkursu

2020/2021

opis

projekt: Patryk Hardziej i Ada Zielińska Hasło "Solidarni" ma bardzo różne konotacje. Dla nas ważne było aby jak najdalej odejść od tych politycznych, natomiast chcieliśmy zwrócić uwagę na treść festiwalu i po raz pierwszy mówić o tym czego będzie dotyczył, bez tworzenia sztucznej maski jaką jest dopracowany wizualnie key visual. Chcieliśmy osiągnąć kilka rzeczy – festiwal miał być tworzony demokratyczne przy aktywnym współudziale klienta. Dostarczyliśmy takich rozwiązań aby mógł sam tworzyć dowolne treści. Dodatkowo festiwal, który mówi o odpowiedzialności sam musi być odpowiedzialny. RESET dotyczył także strategii, organizatorzy opowiadają się za odpowiedzialnością klimatyczną le są przeciwni greenwashingowi i faktycznie chcieli zresetować festiwal, aby nie generował niepotrzebnych kosztów, odpadów i treści. ZREZYGNOWALIŚMY Z IDENTYFIKACJI WIZUALNEJ. To znaczy wyrzuciliśmy ile się dało. Pozostawiliśmy jedynie proste komunikaty zapisane Times New Romanem. Zrezygnowaliśmy z gadżetów na rzecz gadżetów cyfrowych: planerów, poradników, darmowego dostępu do płatnych treści. Wyszliśmy z inicjatywą porzucenia wszelkich fizycznych obiektów, których produkcja była niewspółmierna z efektami. Identyfikacja miała być prosta, tania i miała minimalnie oddziaływać na środowisko, bo nie można powiedzieć, że jakiekolwiek działanie brandingowe jest ekologiczne. Cały proces tworzenia identyfikacji był eksperymentem, w którym testowaliśmy z czego jeszcze możemy zrezygnować. Projekt zakładał stworzenie prostych szablonów w Wordzie, każdy uczestniczący w projekcie czy to klient, czy wolontariusz, czy projektant miał takie same możliwości tworzenia. Nagle zamiast grafiki ważny stał się copywriting i to co chcemy przekazać uczestnikom. Zupełnie zmieniła się komunikacja festiwalu. Komunikowane były twarde dane i informacje co możemy zrobić aby nasze wspólne działanie miało pozytywny wpływ na życie nasze i innych. Prawie w całości komunikacja przeszła ona do internetu, a materiały drukowane były produkowane z rozwagą i przy użyciu technologii mających najmniejszy wpływ na środowisko np farby wodne i sitodruk. Komunikaty w różnych miejscach nie były jedynie zareklamowaniem festiwalu, ale były także mikro-kampaniami. W transporcie publicznym mówiliśmy o jego plusach, a na citylightach wyświetlane były informacje o oszczędnościach w tej edycji.

nagroda

komentarz jury

Duet Patryk Hardziej x Ada Zielinska we wspolpracy z Gdynia Design Days osiągneli coś nieosiągalnego: wypracowali identyfikację tak minimalistyczną, że nie można przejść obok niej obojętnie. Białe tło i Times New Roman. Rewelacyjne odzwierciedlenie konceptu zero-waste w kampanii festiwalu. Projekt oryginalnie zgłoszony do konkursu w kategorii 'przyjazny dla środowiska', jednak postanowiliśmy go przenieść i nagrodzić w kategorii Idea. Według nas ten projekt to swoisty statement dla organizatorów, którzy od tej pory będą musieli pomyśleć dwa razy, czy bizantyjska scenografia jest niezbędna, czy z projektantem rozmawiać jedynie o key visualu, czy też jest możliwe realizowanie projektów świadomych społecznie. Sytuacja naszej planety zmusza nas, abyśmy bardziej świadomie podejmowali decyzje i potrafili ograniczyć wytwarzanie i konsumpcję.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych.

STGU