Extinction Claims (wyróżnienie)

nazwa / imię

Extinction Claims

autor / specjalizacja

Gabriela Baka

kategoria

Impakt społeczny

edycja konkursu

2020/2021

opis

Extinction Claims Identyfikacja wizualna do wystawy i związanych z nią wydarzeń 


Opis projektu: 
Nasza planeta stoi w obliczu globalnego kryzysu wymierania, którego nigdy nie widziała ludzkość. Naukowcy przewidują, że w nadchodzących dziesięcioleciach ponad milion gatunków jest na drodze do wyginięcia. Jednym z głównych wyzwań w walce z masowym wymieraniem jest brak świadomości społecznej i sprawczości obywatelskiej. W tym projekcie artysta Paolo Cirio łączy koncepcję prawną „osobowości środowiskowej” z teorią prawną „prawa natury”, opierając się na sporach dotyczących zmian klimatycznych, ustawach o ekobójstwie i globalnych traktatach klimatycznych, aby zapewnić prawa i ochronę świata przyrody. 


Cirio ma na celu prawne oskarżenie międzynarodowych koncernów naftowych, gazowych i węglowych, które celowo wyemitowały ponad 70% wszystkich gazów cieplarnianych, powodując rozległe szkody w ekosystemach Ziemi i gatunkach zależnych od nich w celu przetrwania, a wszystko to z zamiarem ukrycia swoich zbrodni dekady. 


Kluczowe zestawienia danych przez Carbon Majors (https://climateaccountability.org/) pokazują, kto i w jakim stopniu jest odpowiedzialny za klimatyczne kryzysy. Na wykresach powiązane zostały dane z głównych firm naftowych, gazowych i węglowych, są one łączone z zagregowanymi danymi na temat masowych wymierań z Czerwonej Księgi IUCN (https://www.iucnredlist.org/), aby obliczyć, w jaki sposób świat przyrody jest ekonomicznie i prawnie uprawniony do odszkodowania od firm, które świadomie powodują zagładę gatunków i ekosystemów. 


Dane dotyczące odszkodowań za poszczególne zagrożone gatunki są formatowane na potrzeby platformy internetowej z obrazami gatunków o atrakcyjnym wyglądzie. Integrując naukę, big data, projektowanie i tworzenie sztuki, Extinction Claims bezpośrednio angażuje opinię publiczną w zrozumienie skali i zakresu kryzysu wymierania, przed którym stoi nasza planeta. 


Wystawa Extinction Claims jest współtworzona przez Baltan Laboratories w Eindhoven (https://www.baltanlaboratories.org/) i MediaMatic w Amsterdamie (https://www.mediamatic.net/). 


Identyfikacja wizualna: 
Stworzony język graficzny jest prosty i plakatowy. Użycie grubego i skondensowanego fontu Formula Condensed wywołuje skojarzenia apletu, protestu. Krój swoją blokowatością nawiązuje do starych drewnianych trzcionek używanych w politycznych ulotkach. Odważna i krzycząca typografia została zestawiona z klasycznym, edytoryjnym Times New Roman, który dodaje powagi oraz zaufania do podawanych informacji. 


Główną cechą identyfikacji jest kontrast i prostota, uwidocznione w użyciu czerni i bieli, cienkich lini oddzielających bloki tekstowe oraz wyborze fontów. Elementy te tworzą geometryczne, nabite informacjami widoki, które zostały zestawione ze zdjęciami zagrożonych gatunków zwierząt i roślin w ich naturalnym środowisku. 


Aby podkreślić aspekt wymierania i ulotności życia w materiałach digitalowych została stworzona i zastosowana animacja, w której wizerunki zwierząt i roślin rozpadają się na małe ulatniające się kropeczki. 


Zastosowany efekt mimo swej wizualnej atrakcyjności wzmaga poczucie pilności i reakcji na ten problem oddziałując emocjonalnie na widza. Na naszych oczach w dosadnych sloganach pojawiają się zamaskowane wizerunki zwierząt. Zabieg ten pomaga w połączeniu warstwy informacyjnej z emocjonalną. Typograficzne maski odsłaniają urocze zdjęcia, które na końcu zamieniają się w chmurę i zniknąć.  


W skład stworzonych akcydensów wchodzą plakaty, materiały do social media, wykładów, zwiastuny do kina, torby, elementy do aranżacji wystawy oraz jej komunikacji. 


Strona projektu: https://www.extinction-claims.com/ 
Stworzone z pomocą Łukasza Podolaka. 

wyróżnienie

komentarz jury

W kategorii Impakt Społeczny wyróżniamy projekty, które poruszają tematy istotne z perspektywy społeczeństwa lub które – przy użyciu warsztatu projektanta – wspomagają ich rozpowszechnianie, zwiększają zasięg dotarcia. Taki jest właśnie projekt Gabrieli Baki „Extinction Claims”, czyli identyfikacja wystawy poświęconej paliwom kopalnym. Gabriela zaprojektowała akcydensy, plakaty, materiały do social mediów i wykładów, zwiastuny do kina, torby, elementy do aranżacji wystawy oraz jej komunikacji. Ten zestaw materiałów tworzy skuteczne, świetnie zaprojektowane narzędzie do komunikowania bardzo trudnych, niewygodnych treści. Projekt udowadnia, że smutna prezentacja PowerPoint ze spotkania ekologów przestała być jedynym orężem. Dziś szokujące dane o trucicielach naszej planety nie przepadną niezauważone i mogą skutecznie konkurować o uwagę odbiorców z najbardziej trendującymi komercyjnymi visualami.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych.

STGU